Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 6 záznamů.  Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Problematika chyby v psaných projevech ruských mluvčích (na materiálu českého jazyka)
Khazarova, Ashkhen ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Ivanovová, Darina (oponent)
V naší diplomové práci pojednáváme o chybách v psaných projevech rusky hovořících. Snažíme se prozkoumat chyby rusky hovořících na materiálu českého jazyka a vytvořit několik lingvodidaktických doporučení, jak látku lépe vyložit a chybám předejít. Představujeme dnes hojně užívanou komunikační metodu pro výuku cizích jazyků a přibližujeme čtyři základní řečové dovednosti. Klíčová slova: komunikační metoda, řečové dovednosti, psaný projev, psaná komunikace, chyba, třídění chyb, příčiny vzniku chyb, hodnocení chyb.
Kompenzační strategie ve výuce češtiny jako cizího jazyka: Porovnání mluvených a psaných komunikátů
Hlaváčková, Eva ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Škodová, Svatava (oponent)
Tato diplomová práce se zabývá kompenzačními strategiemi ve výuce češtiny jako cizího jazyka a jejich konkrétními realizacemi v mluvených a psaných komunikátech. Teoretická část vychází z aktuální lingvodidaktické koncepce v cizojazyčné výuce, kterou je komunikační metoda a otázka komunikační kompetence jinojazyčných mluvčích. V souvislosti s tím se zabývá problematikou komunikačních strategií a předkládá nejvýznamnější teoretická pojetí a klasifikace komunikačních a kompenzačních strategií zahraničních badatelů. Dále uvádí vymezení kompenzačních strategií pro češtinu jako cizí jazyk podle Společného evropského rámce pro jazyky, který je v současné době závazným dokumentem pro definování jazykových dovedností na jednotlivých jazykových úrovních. Na teoretickou část navazuje empirická část, jež na základě teoreticky stanovené klasifikace kompenzačních strategií pro účely výzkumu v rámci této diplomové práce analyzuje konkrétní mluvené a psané produkce jinojazyčných mluvčích. Data použitá pro analýzu byla v případě mluvených komunikátů pořízena z audionahrávek a přepisů vyučovacích hodin v různých typech jazykových kurzů a v případě psaných komunikátů byly použity texty z veřejně přístupného korpusu MERLIN. Na základě příkladů získaných ze zkoumaného materiálu byla provedena analýza způsobů realizace...
Psaná komunikace a výuka češtiny pro cizince
Toufarová, Dagmar ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Autorka se v předložené diplomové práci zabývá tématem psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. V teoretické části jsou prezentována základní teoretická východiska jako např. synchronní a diachronní pohled na jazykovou situaci (celosvětově, v Evropě a speciálně v České republice) a jazykovou výuku, včetně vysvětlení komunikační metody. Dále jsou představeny jednotlivé komponenty jazykové výuky (jazykové prostředky a řečové dovednosti), a to především se zaměřením na psanou komunikaci. Analytická část zahrnuje lingvodidaktickou analýzu učebnic češtiny pro cizince z pohledu psané komunikace. Poslední lingvodidaktická část je zaměřena prakticky a přináší konkrétní doporučení autorky práce pro výuku psané komunikace ve výuce češtiny pro cizince. Klíčová slova analýza učebnic, čeština pro cizince, jazykové prostředky, komunikační metoda, lingvodidaktická doporučení, písemný projev, psaná komunikace, řečové dovednosti
Učení se češtiny v důchodovém věku
Drtinová, Simona ; Sherman, Tamah (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
DRTINOVÁ, Simona. Učení se češtiny v důchodovém věku. Praha, 2013. Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze, Fakulta filozofická, Ústav českého jazyka a teorie komunikace. Práce se z interdisciplinárního hlediska zabývá problematikou učení se cizích jazyků v důchodovém věku, jehož charakteristiky mohou být omezená ekonomická aktivita, větší množství volného času a možný výskyt určitých bariér způsobených věkem. Jako příklad učení se cizího jazyka bude sloužit případ cizinců důchodového věku v České republice, kteří se učí česky. V teoretické části je nejprve vymezeno stáří spolu se změnami, které k procesu stárnutí a stáří patří: změny jsou popsány na úrovni tělesné, kognitivní a sociální. Dále se v práci pojednává o procesu učení s důrazem na učení se cizích jazyků. V rámci pedagogicko-psychologické složky procesu učení jsou zde zmíněny jeho vybrané složky, konkrétně se jedná o motivaci k učení, různé formy výuky a roli učitele při výuce. Závěr teoretické části se zabývá nabídkou kurzů češtiny. Veškeré oblasti práce pojednávají o daném tématu vždy v obecné rovině a poté s důrazem právě na seniory. Praktická část této diplomové práce, provedená pomocí mnohočetné případové studie, se pokouší zodpovědět otázky týkající se motivace seniorů k učení se češtiny, průběhu a forem jejich učení, a to pomocí...
Poslech s porozuměním jako jedna ze základních řečových dovedností výuky češtiny jako druhého jazyka
Bartošová, Ivana ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Šebesta, Karel (oponent)
Poslech s porozuměním, jako jedna ze základních řečových dovedností, je nepostradatelnou součástí výuky češtiny jako cizího jazyka. I přesto, že je tato dovednost velmi důležitá, nebývá jí věnována dostatečná pozornost. Diplomová práce zkoumá, jakým způsobem je poslech zpracován ve vybraných frekventovaných učebnicích, které jsou dle Společného evropského referenčního rámce jazykových dovedností určeny pro uživatele základů jazyka, tedy pro jazykovou úroveň A1 a A2. Na základě kritické analýzy učebnic je výstupem práce návrh několika typů poslechových úloh, které jsou vytvořeny s oporou teoretických poznatků, jež jsou na základě odborné literatury souhrnně zpracovány v úvodní části diplomové práce. Zároveň se snaží vyplnit mezery ve stávajících poslechových úlohách, jež jsou prezentovány v současných učebních materiálech.
Problematika chyby v psaných projevech ruských mluvčích (na materiálu českého jazyka)
Khazarova, Ashkhen ; Hrdlička, Milan (vedoucí práce) ; Ivanovová, Darina (oponent)
V naší diplomové práci pojednáváme o chybách v psaných projevech rusky hovořících. Snažíme se prozkoumat chyby rusky hovořících na materiálu českého jazyka a vytvořit několik lingvodidaktických doporučení, jak látku lépe vyložit a chybám předejít. Představujeme dnes hojně užívanou komunikační metodu pro výuku cizích jazyků a přibližujeme čtyři základní řečové dovednosti. Klíčová slova: komunikační metoda, řečové dovednosti, psaný projev, psaná komunikace, chyba, třídění chyb, příčiny vzniku chyb, hodnocení chyb.

Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.